Biografi: Muhammad bin Abdullah

Perjalanan hidup seorang Nabi

Dalam satu peristiwa, sahabat-sahabat Muhammad bin Abdullah pernah melihat Umar menangis dan kemudian tertawa tanpa sebab yang jelas. Akhirnya ada yang berani bertanya, "wahai pemimpin orang islam, kenapa kamu menangis kemudian tersenyum tanpa sebab yang dapat kamu fahami."

Umar menceritakan, "Dahulu aku dan orang-orang Quraisy sangat membenci anak perempuan. Ketika aku mendapat perkhabaran anak perempuan, daripada saat kelahirannya lagi kebencianku suda bermula. Aku pendam rasa benci itu, aku sabar sampailah umurnya enam tahun, aku sudah tidak tahan lagi, aku membawanya ke padang pasir dan aku gali lubang. Dia menyangka aku membawanya berkelah dan bermain-main, dia turut sama membantuku menggali lubang. Apabila lubang sudah siap, aku menolaknya ke dalam lubang dan aku mula menimbusnya dengan pasir. Anakku yang masih belum tahu niatku, masih ingat aku bermain-main. dia tolong mengibaskan pasir-pasir daripada janggut dan pakaianku, tetapi akhirnya aku menimbusnya hidup-hidup tanpa belas kasihan. Inilah kehidupan kami sebelum kehadiran Muhammad, kami memuliakan anak lelaki dan menghina anak perempuan bahkan membunuh mereka hidup-hidup. Maha Besar Tuhan, Maha Baik Tuhan yang menghantar Muhammad yang meletakkan perempuan di tempat yang mulia. Marilah kita bersyukur di atas nikmat ini. Itulah rahsianya, apabila aku teringat kisah ini, aku menangis."

Umar berkata lagi, " berkenaan mengapa aku tersenyum, pada suatu hari aku keluar dari bandai Mekah. Apabila keluar dari Mekah biasanya kami membawa batu dari Mekah untuk dijadikan sembahan, tetapi hari itu aku terlupa membawa batu, tetapi aku ada membawa kurma, aku membuat berhaa daripada kurma dan aku sembah kurma itu. Apabila makanan ak habis, mulalah aku makan Tuhan aku itu sedikit demi sedikit. Apabila aku teringat kisah ini, aku tertawa sendiri."

0 comments:

About this blog

Muhammad... nama seorang lelaki agung.
Kami beriman kepadanya dengan sepenuh jiwa dan raga,
Meskipun kami tidak pernah bertemu dengannya,
Petunjuknya membawa kita ke syurga,
Ajarannya menjanjikan dunia sejahtera.

Note

Assalamualaikum. minta maaf jika tersilap,mohon tolong saya betulkan.

Total Pageviews

Banner

Powered by Blogger.

About Me

My Photo
razali
SSH Premium
View my complete profile
There was an error in this gadget